Google optimalisatie: 10 tips om je website extra te laten opbrengen

Steven     17.01.2021

Een website is slechts één onderdeel van jouw online aanwezigheid. Geef jouw website een Google optimalisatie. Hier deel ik 13 tips om je website te integreren in jouw online bedrijfs-netwerk.

1. Maak een profiel aan op Google Mijn Bedrijf (Google My Business)

Maak een gratis Google Mijn Bedrijf-account aan! Zo’n bedrijfsprofiel geeft je extra visibiliteit via Google (Zoeken) en Maps.

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee je jouw bedrijf (en bijhorende website) kunt promoten op Google Zoeken en Maps. Met een Google Mijn Bedrijf-account zie je wie uw klanten zijn en kan je contact met hen leggen. Je kan updates van jouw bedrijfsprofiel posten en bekijken hoe jouw klanten interactie met uw bedrijf hebben op Google.

2. Creeër en onderhoud social media profielen

Facebook en LinkedIn zijn de meest gebruikte. Beide platformen laten toe om een bedrijfspagina aan te maken. Wees zo volledig mogelijk: voeg bedrijfsinformatie toe (branche, adres, openingsuren), eventueel foto’s, links naar je website en andere profielen.

Zorg ervoor dat jouw website mee integreert in je social media profielen. Schrijf je een nieuw artikel? Verwijs er dan naar op je social media, en vice versa. Geef je website de juiste SEO-optimalisatie. Dit zorgt ervoor dat links die je deelt op social media, er meteen goed uitzien en de juiste informatie bevatten (afbeelding, titel, samenvatting).

3. Zet een instagram foto banner op je website

Ben je vaak actief op Instagram voor je zaak? Houd je website-bezoekers actief door dynamisch jouw laatste Instagram posts te tonen op je website.

Dit geeft meerdere voordelen:

  1. je verbind je website met je instagram account. Gebruikers die dit wensen, kunnen jou zo eenvoudig ook via Instagram volgen
  2. Je geeft meer dynamiek aan je website (en je hoeft er zelfs geen nieuwe berichten voor te schrijven!)

4. Plan je kernwoorden

Niet iedereen denkt en zoekt zoals jij. De (kern)woorden waarover je schrijft matchen best zo goed mogelijk met de (zoek)woorden die jouw klanten gebruiken.

De juiste zoekwoorden kiezen kan je niet alleen. Google heeft een uitstekende zoekwoorden-planner.

Geef één of meerdere trefwoorden in, en de planner suggereert jouw welke zoekopdrachten vaak én minder vaak uitgevoerd worden. Zo kan je meteen zien welk woord of welke variant beter geschikt is om te gebruiken in artikels voor Google optimalisatie.

Deze woorden gebruik je heus niet alleen in je website-artikels. Gebruik ze vooral ook in je bedrijfsprofiel, website-titel, etc… Ook als hash-tags voor posts op social media zijn ze een aanrader!

4. Wees heel duidelijk over de boodschap die je brengt

Communiceer daarom heel duidelijk over wat je wel èn wat je niet doet. Geef jouw publiek zoveel mogelijk informatie over jouw zaak. Geef hen het gevoel dat ze jouw bedrijf al kennen, nog voor ze je gecontacteerd hebben.

Steven

Het heeft geen zin om tijd te steken in aanvragen die buiten jouw dienstverlening vallen.

Het kernwoord hier is bevestiging. Een Google zoekopdracht ontstaat uit een vraag, en heeft een antwoord nodig. Wanneer mensen het antwoord op hun vraag vinden op jouw website, lezen ze verder.

Stel je in de plaats van de gebruiker: welke vragen hebben mijn klanten? Hoe kan ik hen op deze vragen een optimaal antwoord bieden? Wanneer Google merkt dat bezoekers op jouw website antwoorden vinden, is jouw Google optimalisatie geslaagd!

5. Creeër een mailinglijst en stuur je leden e-mail updates

Zorg ervoor dat jouw bezoekers zich eenvoudig kunnen aanmelden om up-to-date te blijven. Nee, niet iedereen kent jouw website, en mensen gaan al zeker niet dagelijks controleren of je nieuwe inhoud hebt toegevoegd.

Help hen daarbij. E-mailadressen verzamelen is één zo’n hulpmiddel. Bovendien laat het je toe om een digitale interesse-groep te creeëren. Dat biedt mogelijkheden voor de toekomst. Mensen die zich inschrijven zijn bovendien meer dan bovengemiddeld geïnteresseerd in jouw zaak. Reden te meer om hen extra aandacht te geven.

E-mail campagnes kunnen automatisch opgezet worden om bv. maandelijks jouw nieuwste acties rond te sturen. Dit kan volledig automatisch gebeuren. Je dient natuurlijk wel nieuwe inhoud toe te voegen op je website 🙂

Ben je startend en heb je nog geen uitgebreid digitaal publiek? Tot 2 000 contacten en een ‘beperkt’ aantal e-mails kan je via Mailchimp volledig gratis e-mailcampagnes opzetten.

6. Google optimalisatie van je artikels

Hoe je dit doet leg ik meer in detail uit in een volgend artikel uit. Je kan hieronder al een voorsmaakje terugvinden.

7. Maak een digitaal marketing plan

Het klinkt eenvoudig, maar is het niet. Maak een (jaar)planning op van je artikels en digitale bedrijfsacties. Je hoeft zeker niet wekelijks een nieuw artikel uit te geven. Enkele artikels per jaar kan reeds volstaan.

Al wel eens een website bezocht waarvan het laatste blog-artikel van meer dan 1 jaar geleden dateert? Geeft niet de beste indruk, toch?

Probeer daar bovenop de acties die je opzet af te stemmen op trends (seizoenen, hypes, …). Zo heb je een extra streepje voor. Wil je weten wat er momenteel hip is op Google?

8. Ken je concullegas: hoe pakken zij het aan?

Niets mis om een keer aan de overkant te gaan kijken, toch? Ga op zoek naar je belangrijkste concullega’s. Welk digitaal verhaal brengen zij?

Wat onderscheid jouw bedrijf van de concurrentie? Ga hier niet over één dag ijs. Onderscheidend vermogen is belangrijk, en jouw digitale aanwezigheid dient hierop in te spelen.

Biedt je een dienst aan die jouw concullega’s niet aanbieden? Benadruk dit dan, en geef aan waarom dit jouw klanten extra voordeel biedt.

9. Zorg voor herkenning: een huisstijl is belangrijk

Zorg voor een consistent digitaal verhaal én layout. Ontwikkel een huis-stijl en pas em toe. Indien mensen je kennen via één kanaal, zou een volgend kanaal hen heel herkenbaar moeten overkomen. Dit gaat over kleuren, lettertypen, manier van schrijven, etc…

Heb je bedrukking op je bedrijfsvoertuig? Breng ook dit in overeenstemming met je digitaal imago.

De nieuwste technologieën voor websites maken kunnen hier zeker bij helpen om jouw digitaal uithangbord vorm te geven.

10. Google optimalisatie: wees actief, volg op en hou vol!

Een Google optimalisatie is geen statisch gebeuren. Het is een werk van lange duur. Het eerste resultaat kan enkele weken op zich laten wachten.

Panikeer niet en hou vol. Google optimalisatie is een werk van lange adem

Een prima tool om je voortgang van de Google optimalisatie op te volgen is de Google Search Console. Met de Google Search Console krijg je inzicht in de zoekwoorden die jouw website weergeven. Je vindt er ook terug hoeveel ‘kliks’ je ontvangt, en welke pagina’s van jouw website het meeste aandacht krijgen.

Trefwoorden klik voor meer info

google optimalisatie SEO

Reageren

Lees ook

Lighthouse van Google: nieuw in V6

Lighthouse logo

Lighthouse scant websites om hun gebruiksgemak na te gaan en verbeteringen op te sporen. Dit is er nieuw in Lighthouse V6.

Server locatie: impact op website performantie

Webserver omgeving

De locatie van jouw website server is belangrijk voor de optimalisatie. Bekijk hier de impact van server locatie op de laadtijd.

SEO optimalisatie: inleiding en Performance score (100/100) resultaten

SEO optimalisatie in lighthouse

Gids voor SEO optimalisatie. We gebruiken Lighthouse om te optimaliseren voor Performance, Accessibility, Best Practices en SEO.